مقاله

آبسه چیست؟

blog-image کلینیک ستاره ۰۷ اسف ۱۳۹۸

آبسه چیست؟

به هر نوع تجمع چرک و عفونت که با بافت بدن محصور شده باشد، آبسه می گویند. علت آبسه های دندانی معمولا عفونت یک دندان یا یک ناحیه عفونی با دندان قبلی عفونی است. بنابراین علت آبسه عفونت است ولی به این معنی نیست که عامل عفونت هم داخل آبسه باشد. عامل آبسه های دندانی اغلب خارج از آبسه است و بیشتر آنها باکتری ها هستند.

علت آبسه دندانی چیست؟

علت اصلی آبسه های دندانی، پوسیدگی دندان هاست؛ یعنی میکروب ها را باید علت اصلی آبسه ها دانست. معمولا در تمام آبسه ها منشأ مشکل به دندان ها برمی گردد. در بیشتر موارد هم منشأ آبسه، ریشه دندان هاست.
بنابراین با درمان دندان یا کشیدن دندان و حذف علت آبسه هم درمان می شود.

بیماری های لثه، ضربه ها و صدمات وارد شده به دندان، کشیدن دندان و جراحی ایمپلنت هم می تواند آبسه در دهان ایجاد کند که با توجه به علت آبسه، هر کدام ممکن است درمان های خاص خود را داشته باشند.
ممکن است بپرسید که آیا وقتی آبسه داریم، نمی توانیم دندان مان را درمان کنیم و باید منتظر باشیم که آبسه از بین برود؟

گفتیم که منشأ آبسه دندان تقریبا در تمام موارد، عفونت دندان است، بنابراین تا زمانی که دندان درمان نشود، آبسه هم درمان قطعی نخواهد شد ولی گاهی وجود خود آبسه یا خطرات و علائمی که ایجاد می کند (مانند تب) باعث می شود رفع این علائم در اولویت دندانپزشک قرار بگیرد. به علاوه گاهی بی حسی دندان و کنترل درمان با وجود تورم آبسه دشوار است.

از این رو، گاهی ممکن است تجویز آنتی بیوتیک، قبل، همزمان یا بعد از درمان انجام بگیرد ولی در افراد با سطح ایمنی عادی و نبود علائمی مانند تب، بی حالی و … به ندرت ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک باشد و درمان های قطعی دندانپزشکی برای درمان کفایت می کند. بنابراین درمان قطعی آبسه دندانی، درمان دندانپزشکی است و نه استفاده از دارو.